تبلیغات
وبلاگ بزرگ هفته ها - فلسفه پوشش در اسلام

صفحه نخست | آرشیو مطالب | ارتباط با ما | ایمیل مدیر | خانگی سازی | ذخیره صفحه | لینك آر اس اس | طراح قالب

کاربر مهمان، خوش آمدید به .:: وبلاگ بزرگ هفته ها ::.

موضوعات

آرشیو ماهیانه
هفته سوم اسفند 1389
هفته اول اسفند 1389
هفته چهارم بهمن 1389
هفته سوم بهمن 1389
هفته دوم بهمن 1389
هفته اول بهمن 1389
هفته چهارم دی 1389
هفته دوم دی 1389
هفته اول دی 1389
آرشیو کامل

آمار بازدید

نویسندگان :
» محمد سلامت

آمار وبلاگ :
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین به روز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

اخبار امروز جام جم

تبلیغات


پیام مدیریت وبلاگ : با سلام خدمت شما بازدیدكننده گرامی ، به این وبلاگ خوش آمدید . لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وبلاگ ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید و به ما در بهتر شدن كیفیت مطالب وبلاگ یاری رسانید .

فلسفه پوشش در اسلام

مرتبط با : مذهبی روانشناسی

1- واژه حجاب 
2 - سیمای حقیقی مسأله حجاب 
3 - معاشرت آزاد از جنبه روانی 
4 - بحثی در حس تغزل 
5 - معاشرت آزاد از نظر زندگی خانوادگی 
6 - معاشرت آزاد از نظر زندگی اجتماعی

در ادامه مطلب :
فلسفه‏هائی كه قبلا برای پوشش ذكر كردیم غالبا توجیهاتی بود كه مخالفین‏ پوشش تراشیده‏اند و خواسته‏اند آن را حتی در صورت اسلامیش امری غیر منطقی‏ و نامعقول معرفی كنند . روشن است كه اگر انسان مسأله‏ای را از اول خرافه‏ فرض كند ، توجیهی هم كه برای آن ذكر می‏كند متناسب با خرافه خواهد بود 
اگر بحث كنندگان ، مسأله را با بیطرفی مورد كاوش قرار می‏دادند در می‏یافتند كه فلسفه پوشش و حجاب اسلامی هیچیك از سخنان پوچ و بی‏اساس‏ آنها نیست 
ما برای پوشش زن از نظر اسلام فلسفه خاصی قائل هستیم كه نظر عقلی آن را موجه می‏سازد و از نظر تحلیل می‏توان آنرا مبنای حجاب در اسلام دانست 

واژه حجاب

پیش از اینكه استنباط خود را در این باره ذكر كنیم لازم است یك نكته‏ را یادآوری كنیم .آن نكته اینست كه معنای لغوی حجاب كه در عصر ما این كلمه برای پوشش زن معروف شده است چیست ؟ كلمه‏ حجاب هم به معنی پوشیدن است و هم به معنی پرده و حاجب . بیشتر استعمالش به معنی پرده است . این كلمه از آن جهت مفهوم پوشش می‏دهد كه‏ پرده وسیله پوشش است ، و شاید بتوان گفت كه به حسب اصل لغت هر پوششی‏ حجاب نیست ، آن پوشش حجاب نامیده می‏شود كه از طریق پشت پرده واقع‏ شدن صورت گیرد . در قرآن كریم در داستان سلیمان ، غروب خورشید را اینطور توصیف می‏كند : " « حتی توارت بالحجاب »" ( 1 ) یعنی تا آنوقتی كه خورشید در پشت پرده مخفی شد . پرده حاجز میان قلب و شكم را " حجاب " می‏نامند 
در دستوری كه امیرالمؤمنین علیه السلام به مالك اشتر نوشته است‏ می‏فرماید : « فلا تطولن احتجابك عن رعیتك » ( 2 ) . یعنی در میان مردم‏ باش ، كمتر خود را در اندرون خانه خود از مردم پنهان كن ، حاجب و دربان‏ ترا از مردم جدا نكند ، بلكه خودت را در معرض ملاقات و تماس مردم قرار بده تا ضعیفان و بیچارگان بتوانند نیازمندیها و شكایت خود را بن گوش تو برسانند و تو نیز از جریان مور بی‏اطلاع نمانی 

پاورقی : 1 - سوره ص ، آیه . 32 2 - نهج البلاغه ، نامه . 53

ابن خلدون در مقدمه خویش فصلی دارد تحت عنوان " فصل فی الحجاب كیف‏ یقع فی الدول و انه یعظم عند الهرم " در این فصل بیان می‏كند كه حكومتها در بدو تشكیل میان خود و مردم حائل و فاصله‏ای قرار نمی‏دهند ولی تدریجا حائل و پرده میان حاكم و مردم ضخیمتر می‏شود تا باعخره عواقب ناگواری به وجود می‏آورد . ابن خلدون كلمه حجاب را به معنی پرده و حائل - نه پوشش - به كار برده‏ است 
استعمال كلمه حجاب در مورد پوشش زن یك اصطلاح نسبة جدید است . در قدیم و مخصوصا در اصطلاح فقهاء كلمه " ستر " كه به معنی پوشش است به‏ كار رفته است . فقهاء چه در كتاب الصلوه و چه در كتاب النكاح كه‏ متعرض این مطلب شده‏اند كلمه " ستر " را به كار برده‏اند نه كلمه حجاب‏ را . بهتر این بود كه این كلمه عوض نمی‏شد و ما همیشه همان كلمه " پوشش " را به كار می‏بردیم . زیرا چنانكه گفتیم معنی شایع لغت حجاب پرده است ، و اگر در مورد پوشش به كار برده می‏شود به اعتبار پشت پرده واقع شدن زن‏ است و همین امر موجب شده كه عده زیادی گمان كنند كه اسلام خواسته است‏ زن همیشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بیرون نرود 
وظیفه پوشش كه اسلام برای زنان مقرر كرده است بدین معنی نیست كه از خانه بیرون نروند . زندانی كردن و حبس زن در اسلام مطرح نیست . در برخی‏ از كشورهای قدیم مثل ایران قدیم و هند چنین چیزهائی وجود داشته است ولی‏ در اسلام وجود ندارد 
پوشش زن در اسلام اینست كه زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه‏گری و خودنمائی نپردازد . آیات مربوطه همین معنی را ذكر می‏كند و فتوای فقهاء هم مؤید همین مطلب است و ما حدود این پوشش را با استفاده از قرآن و منابع سنت ذكر خواهیم كرد . در آیات مربوطه لغت‏ حجاب به كار نرفته است . آیاتی كه در این باره هست چه در سوره مباركه نور و چه در سوره‏ مباركه احزاب ، حدود پوشش و تماسهای زن و مرد را ذكر كرده است بدون‏ آنكه كلمه حجاب را به كار برده باشد . آیه‏ای كه در آن ، كلمه حجاب به‏ كار رفته است مربوط است به زنان پیغمبر اسلام 
می‏دانیم كه در قرآن كریم درباره زنان پیغمبر دستورهای خاصی وارد شده‏ است . اولین آیه خطاب به زنان پیغمبر با این جمله آغاز می‏شود : « یا نساء النبی لستن كأحد من النساء »یعنی شما با سایر زنان فرق دارید
اسلام عنایت خاصی داشته است كه زنان پیغمبر چه در زمان حیات آن حضرت و چه بعد از وفات ایشان ، در خانه‏های خود بمانند ، و در این جهت بیشتر منظورهای اجتماعی و سیاسی در كار بوده است . قرآن كریم صریحا به زنان‏ پیغمبر می‏گوید : « و قرن فی بیوتكن »یعنی در خانه‏های خود بمانید . اسلام‏ می‏خواسته است " امهات المؤمنین " كه خواه ناخواه احترام زیادی در میان مسلمانان داشتند از احترام خود سوء استفاده نكنند ، و احیانا ابزار عناصر خودخواه و ماجراجو در مسائل سیاسی و اجتماعی واقع نشوند . و چنانكه‏ می‏دانیم یكی از " امهات المؤمنین " ( عایشه ) كه از این دستور تخلف‏ كرد ، ماجراهای سیاسی ناگواری برای جهان اسلام به وجود آورد . خود او همیشه اظهار تأسف می‏كرد و می‏گفت دوست داشتم فرزندان زیادی از پیغمبر می‏داشتم و می‏مردند اما به چنین ماجرائی دست نمی‏زدم 
سر اینكه زنان پیغمبر ممنوع شدند از اینكه بعد از آن حضرت با شخص‏ دیگری ازدواج كنند به نظر من همین است . یعنی شوهر بعدی از شهرت و احترام زنش سوء استفاده می‏كرد و ماجراها می‏آفرید 
بنابراین اگر درباره زنان پیغمبر دستور اكیدتر و شدیدتری وجود داشته باشد بدین جهت است 
به هر حال آیه‏ای كه در آن آیه كلمه " حجاب " به كار رفته آیه 54 از سوره احزاب است كه می‏فرماید : " « و اذا سالتموهن متاعا فاسالوهن من‏ وراء حجاب »" . یعنی اگر از آنها متاع و كالای مورد نیازی مطالبه‏ می‏كنید از پشت پرده از آنها بخواهید . در اصطلاح تاریخ و حدیث اسلامی هر جا نام " آیه حجاب " آمده است مثلا گفته شده قبل از نزول آیه حجاب‏ چنان بود و بعد از نزول آیه حجاب چنین شد ، مقصود این آیه است كه مربوط به زنان پیغمبر است ( 1 ) ، نه آیات سوره نور كه می‏فرماید : « قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم »- الی آخر - « قل للمؤمنات یغضضن من‏ ابصارهن » یا آیه سوره احزاب كه می‏فرماید : « یدنین علیهن من جلابیبهن »- الی آخر 
اما اینكه چطور شد در عصر اخیر به جای اصطلاح رائج فقهاء یعنی ستر و پوشش ، كلمه حجاب و پرده و پردگی شایع شده است برای من مجهول است ، و شاید از ناحیه اشتباه كردن حجاب اسلامی به حجابهائی كه در سایر ملل مرسوم‏ بوده است باشد . ما در این باره بعدا توضیح بیشتری خواهیم داد 

پاورقی : 1 - رجوع شود به صحیح مسلم جلد 4 صفحات 151 - . 148

سیمای حقیقی مسأله حجاب

حقیقت امر اینست كه در مسأله پوشش - و به اصطلاح عصر اخیر حجاب - سخن در این نیست كه آیا زن خوب است پوشیده در اجتماع ظاهر شود یا عریان ؟ روح سخن اینست كه آیا زن و تمتعات مرد از زن باید رایگان باشد ؟ آیا مرد باید حق داشته باشد كه از هر زنی در هر محفلی حداكثر تمتعات‏ را به استثناء زنا ببرد یا نه ؟ اسلام كه به روح مسائل می‏نگرد جواب می‏دهد : خیر ، مردان فقط در محیط خانوادگی و در كادر قانون ازدواج و همراه با یك سلسله تعهدات سنگین‏ می‏توانند از زنان به عنوان همسران قانونی كامجوئی كنند ، اما در محیط اجتماع استفاده از زنان بیگانه ممنوع است . و زنان نیز از اینكه مردان‏ را در خارج از كانون خانوادگی كامیاب سازند به هر صورت و به هر شكل‏ ممنوع می‏باشند 
درست است كه صورت ظاهر مسأله اینست كه زن چه بكند ؟ پوشیده بیرون‏ بیاید یا عریان ؟ یعنی آنكس كه مسأله به نام او عنوان می‏شود زن است ، و احیانا مسأله با لحن دلسوزانه‏ای طرح می‏شود كه آیا بهتر است زن آزاد باشد یا محكوم و اسیر و در حجاب ؟ اما روح مسأله و باطن مطلب چیز دیگر است‏ و آن اینكه آیا مرد باید در بهره‏كشی جنسی از زن ، جز از جهت زنا ، آزادی‏ مطلق داشته باشد یا نه ؟ یعنی آنكه در این مسأله ذی نفع است مرد است نه‏ زن ، و لااقل مرد از زن در این مسأله ذی نفع‏تر است . به قول ویل دورانت‏ : " دامنهای كوتاه برای همه جهانیان بجز خیاطان نعمتی است " 
پس روح مسأله ، محدودیت كامیابیها به محیط خانوادگی و همسران مشروع ، یا آزاد بودن كامیابیها و كشیده شدن آنها به محیط اجتماع است . اسلام‏ طرفدار فرضیه اول است 
از نظر اسلام محدودیت كامیابیهای جنسی به محیط خانوادگی و همسران مشروع‏ ، از جنبه روانی به بهداشت روانی اجتماع كمك می‏كند ، و از جنبه‏ خانوادگی سبب تحكیم روابط افراد خانواده و برقراری صمیمیت كامل بین‏ زوجین می‏گردد ، و از جنبه اجتماعی موجب حفظ و استیفاء نیروی كار و فعالیت اجتماع می‏گردد ، و از نظر وضع زن در برابر مرد ، سبب می‏گردد كه‏ ارزش زن در برابر مرد بالا رود 
فلسفه پوشش اسلامی به نظر ما چند چیز است . بعضی از آنها جنبه روانی‏ دارد و بعضی جنبه خانه و خانوادگی ، و بعضی دیگر جنبه اجتماعی ، و بعضی‏ مربوط است به بالا بردن احترام زن و جلوگیری از ابتذال او 
حجاب در اسلام از یك مسأله كلی‏تر و اساسی‏تری ریشه می‏گیرد و آن اینست‏ كه اسلام می‏خواهد انواع التذاذهای جنسی ، چه بصری و لمسی و چه نوع دیگر به‏ محیط خانوادگی و در كادر ازدواج قانونی اختصاص یابد ، اجتماع منحصرا برای كار و فعالیت باشد . برخلاف سیستم غربی عصر حاضر كه كار و فعالیت‏ را با لذتجوئیهای جنسی به هم می‏آمیز دل ، اسلام می‏خواهد این دو محیط را كاملا از یكدیگر تفكیك كند 
اكنون به شرح چهار قسمت فوق می‏پردازیم :

1 - آرامش روانی

نبودن حریم میان زن و مرد و آزادی معاشرتهای بی بندوبار ، هیجانها و التهابهای جنسی را فزون می‏بخشد و تقاضای سكس را به صورت یك عطش روحی‏ و یك خواست اشباع نشدنی در می‏آورد . غریزه جنسی ، غریزه‏ای نیرومند ، عمیق و " دریا صفت " است ، هر چه بیشتر اطاعت شود سركش‏تر می‏گردد ، همچون آتش كه هر چه به آن بیشتر خوراك بدهند ، شعله ورتر می‏شود . برای‏ درك این مطلب به دو چیز باید توجه داشت : 1 - تاریخ همانطوری كه از آزمندان ثروت یاد می‏كند كه با حرص و آزی‏ حیرت‏آور در پی گرد آوردن پول و ثروت بوده‏اند و هرچه بیشتر جمع‏ می‏كرده‏اند حریصتر می‏شده‏اند ، همچنین از آزمندانی در زمینه مسائل جنسی یاد می‏كند . اینها نیز به هیچ وجه از نظر حس تصرف تملك زیبا و یان در یك‏ حدی متوقف نشده‏اند . صاحبان حرمسراها و در واقع همه كسانی كه قدرت‏ استفاده داشته‏اند چنین بوده‏اند 
كریستن سن نویسنده كتاب " ایران در زمان ساسانیان " در فصل نهم‏ كتاب خویش می‏نویسد : " در نقش شكار طاق بستان فقط چند تن از سه هزار زنی كه خسرو ( پرویز ) در حرم داشت می‏بینیم . این شهریار هیچگاه از این میل سیر نمی‏شد 
دوشیزگان و بیوگان و زنان صاحب اولاد را در هر جا نشان می‏دادند ، به حرم‏ خود می‏آورد . هر زمان كه میل تجدید حرم می‏كرد ، نامه‏ای چند به فرمانروایان اطراف می‏فرستاد و در آن وصف زن كامل عیار را درج می‏كرد . پس عمال او هرجا زنی را با وصف نامه مناسب می‏دیدند ، به خدمت می‏بردند " 
از اینگونه جریانها در تاریخ قدیم بسیار می‏توان یافت . در جدید این‏ جریانها به شكل حرمسرا نیست ، به شكل دیگر است ، با این تفاوت كه در جدید لزومی ندارد كسی به اندازه خسرو پرویز و هارون الرشید امكانات‏ داشته باشد . در جدید به بركت تجدد فرنگی ، برای مردی كه یك صد هزارم‏ پرویز و هارون امكانات داشته باشد میسر است كه به اندازه آنها از جنس‏ زن بهره‏كشی كند 
2 - هیچ فكر كرده‏اید كه حس " تغزل " در بشر چه حسی است ؟ قسمتی از ادبیات جهان عشق و غزل است . در این بخش از ادبیات ، مرد ، محبوب و معشوق خود را ستایش می‏كند ، به پیشگاه او نیاز می‏برد ، او را بزرگ و خود را كوچك جلوه می‏دهد ، خود را نیاز می‏برد ، او را بزرگ و خود را كوچك جلوه می‏دهد ، خود را نیازمند كوچكترین عنایت او می‏داند ، مدعی‏ می‏شود كه محبوب و معشوق " صد ملك جان به نیم نظر می‏تواند بخرد ، پس‏ چرا در این معامله تقصیر می‏كند " از فراق او دردمندانه می‏نالد 
این چیست ؟ چرا بشر در مورد سایر نیازهای خود چنین نمی‏كند ؟ آیا تاكنون دیده‏اید كه یك آدم پول پرست برای پول ، و یك آدم جاه‏پرست برای‏ جاه و مقام غزلسرائی كرده است ؟ ! آیا تاكنون كسی برای نان غزلسرائی‏ كرده است ؟ چرا هر كسی از شعر و غزل دیگری خوشش می‏آید ؟ چرا همه از دیوان حافظ اینقدر لذت می‏برند ؟ آیا جز این است كه همه كس آنرا با زبان یك غریزه عمیق كه سراپای وجودش را گرفته است منطبق می‏بیند ؟ چه‏ قدر اشتباه می‏كنند كسانی كه می‏گویند یگانه عامل اساسی فعالیتهای بشر عامل‏ اقتصاد است !
بشر برای عشقهای جنسی خود موسیقی خاصی دارد ، همچنانكه برای معنویات‏ نیز موسیقی خاص دارد ، در صورتی كه برای حاجتهای صرفا مادی از قبیل آب‏ و نان و موسیقی ندارد 
من نمی‏خواهم ادعا كنم كه تمام عشقها جنسی است و هم هرگز نمی‏گویم كه‏ حافظ و سعدی و سایر غزلسرایان صرفا از زبان غریزه جنسی سخن گفته‏اند . این‏ مبحث ، مبحث دیگری است كه جداگانه باید بحث شود 
ولی قدر مسلم اینست كه بسیاری از عشقها و غزلها عشق و غزلهائی است كه‏ مرد برای زن داشته است . همین قدر كافی است كه بدانیم توجه مرد به زن‏ از نوع توجه به نان و آب نیست كه با سیر شدن شكم اقناع شود ، بلكه یا به صورت حرص و آز و تنوع پرستی در می‏آید و یا به صورت عشق و غزل . ما بعدا در این باره بحث خواهیم كرد كه در چه شرائطی حالت حرص و آز جنسی‏ تقویت می‏شود و در چه شرائطی شكل عشق و غزل پیدا می‏كند و رنگ معنوی به‏ خود می‏گیرد 
به هر حال اسلام به قدرت شگرف این غریزه آتشین توجه كامل كرده است 
روایات زیادی درباره خطرناك بودن غریزه‏ای كه مرد و زن را به یكدیگر پیوند می‏دهد وارد شده است 
اسلام تدابیری برای تعدیل و رام كردن این غریزه اندیشیده است و در این‏ زمینه هم برای زنان و هم برای مردان ، تكلیف معین كرده است . یك وظیفه مشترك كه برای زن و مرد ، هر دو ، مقرر فرموده مربوط به نگاه كردن است : « قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم . . . قل للمؤمنات‏ یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن »
خلاصه این دستور اینست كه زن و مرد نباید به یكدیگر خیره شوند ، نباید چشم چرانی كنند ، نباید نگاههای مملو از شهوت به یكدیگر بدوزند ، نباید به قصد لذت بردن به یكدیگر نگاه كنند . یك وظیفه هم خاص زنان مقرر فرموده است و آن اینست كه بدن خود را از مردان بیگانه پوشیده دارند و در اجتماع به جلوه‏گری و دلربائی نپردازند . به هیچ وجه و هیچ صورت و با هیچ شكل و رنگ و بهانه‏ای كاری نكنند كه موجبات تحریك مردان بیگانه را فراهم كنند 
روح بشر فوق العاده تحریك پذیر است . اشتباه است كه گمان كنیم‏ تحریك پذیری روح بشر محدود به حد خاصی است و از آن پس آرام می‏گیرد 
همانطور كه بشر - اعم از مرد و زن - در ناحیه ثروت و مقام از تصاحب‏ ثروت و از تملك جاه و مقام سیر نمی‏شود و اشباع نمی‏گردد ، در ناحیه جنسی‏ نیز چنین است . هیچ مردی از تصاحب زیبا رویان و هیچ زنی از متوجه كردن‏ مردان و تصاحب قلب آنان و باعخره هیچ دلی از هوس سیر نمی‏شود 
و از طرفی تقاضای نامحدود خواه ناخواه انجام ناشدنی است و همیشه مقرون‏ است به نوعی احساس محرومیت . دست نیافتن به آرزوها به نوبه خود منجر به اختلالات روحی و بیماریهای روانی می‏گردد 
چرا در دنیای غرب اینهمه بیماری روانی زیاد شده است ؟ علتش آزادی‏ اخلاقی و جنسی و تحریكات فراوان سكسی است كه به وسیله جرائد و مجلات و سینماها و تئاترها و محافل و مجالس رسمی و غیر رسمی و حتی خیابانها و كوچه‏ها انجام می‏شود 
اما علت اینكه در اسلام دستور پوشش اختصاص به زنان یافته است این‏ است كه میل به خودنمائی و خودآرائی مخصوص زنان است . از نظر تصاحب‏ قلبها و دلها مرد شكار است و زن شكارچی ، همچنانكه از نظر تصاحب جسم و تن ، زن شكار است و مرد شكارچی . میل زن به خودآرائی از این نوع حس‏ شكارچیگری او ناشی می‏شود . در هیچ جای دنیا سابقه ندارد كه مردان لباسهای‏ بدن نما و آرایشهای تحریك كننده به كار برند . این زن است كه به حكم‏ طبیعت خاص خود می‏خواهد دلبری كند و مرد را دلباخته و در دام علاقه به‏ خود اسیر سازد . لهذا انحراف تبرج و برهنگی از انحرافهای مخصوص زنان‏ است و دستور پوشش هم برای آنان مقرر گردیده است 
اما درباره طغیان پذیری غریزه جنسی و اینكه بر خلاف ادعای افرادی مانند راسل ، غریزه جنسی با آزاد گذاشتن كامل و خصوصا با فراهم كردن وسائل‏ تحریك هرگز سیر نمی‏شود و اشباع نمی‏گردد و همچنین درباره انحراف " چشم‏ چرانی " در مردان و انحراف " تبرج " در زنان ، باز هم بحث خواهیم‏ كرد 

2 - استحكام پیوند خانوادگی

شك نیست كه هر چیزی كه موجب تحكیم پیوند خانوادگی و سبب صمیمیت رابطه زوجین گردد ، برای كانون خانواده مفید است و در ایجاد آن باید حداكثر كوشش مبذول شود . و بالعكس هر چیزی كه‏ باعث سستی روابط زوجین و دلسردی آنان گردد به حال زندگی خانوادگی‏ زیانمند است و باید با آن مبارزه كرد 
اختصاص یافتن استمتاعات و التذاذهای جنسی به محیط خانوادگی و در كادر ازدواج مشروع ، پیوند زن و شوهری را محكم می‏سازد و موجب اتصال بیشتر زوجین به یكدیگر می‏شود 
فلسفه پوشش و منع كامیابی جنسی از غیر همسر مشروع ، از نظر اجتماع‏ خانوادگی اینست كه همسر قانونی شخص از لحاظ روانی عامل خوشبخت كردن او به شمار برود ، در حالی كه در سیستم آزادی كامیابی ، همسر قانونی از لحاظ روانی یك نفر رقیب و مزاحم و زندانبان به شمار می‏رود و در نتیجه كانون‏ خانوادگی براساس دشمنی و نفرت پایه‏گذاری می‏شود 
علت اینكه جوانان امروز از ازدواج گریزانند و هر وقت به آنان پیشنهاد می‏شود ، جواب می‏دهند كه حالا زود است ، ما هنوز بچه‏ایم ، و یا به عناوین‏ دیگر از زیر بار آن شانه خالی می‏كنند همین است . و حال آنكه در قدیم یكی‏ از شیرین‏ترین آرزوهای جوانان ازدواج بود . جوانان پیش از آنكه به بركت‏ دنیای اروپا كالای زن اینهمه ارزان و فراوان گردد ، " شب زفاف را كم از تخت پادشاهی " نمی‏دانستند 
ازدواج در قدیم پس از یك دوران انتظار و آرزومندی انجام می‏گرفت و به‏ همین دلیل زوجین یكدیگر را عامل نیكبختی و سعادت خود می‏دانستند ، ولی امروز كامجوئیهای جنسی در غیر كادر ازدواج به‏ حد اعلی فراهم است و دلیلی برای آن اشتیاقها وجود ندارد 
معاشرتهای آزاد و بی‏بند وبار پسران و دختران ، ازدواج را به صورت یك‏ وظیفه و تكلیف و محدودیت در آورده است كه باید آن را با توصیه‏های‏ اخلاقی و یا احیانا - چنانكه برخی از جرائد پیشنهاد می‏كنند - با اعمال زور بر جوانان تحمیل كرد 
تفاوت آن جامعه كه روابط جنسی را محدود می‏كند به محیط خانوادگی و كادر ازدواج قانونی ، با اجتماعی كه روابط آزاد در آن اجازه داده می‏شود اینست‏ كه ازدواج در اجتماع اول پایان انتظار و محرومیت ، و در اجتماع دوم آغاز محرومیت و محدودیت است . در سیستم روابط آزاد جنسی ، پیمان ازدواج به‏ دوران آزادی دختر و پسر خاتمه می‏دهد و آنها را ملزم می‏سازد كه به یكدیگر وفادار باشند و در سیستم اسلامی به محرومیت و انتظار آنان پایان می‏بخشد 
سیستم روابط آزاد اولا موجب می‏شود كه پسران تا جائی كه ممكن است از ازدواج و تشكیل خانواده سر باز زنند و فقط هنگامی كه نیروهای جوانی و شور و نشاط آنها رو به ضعف و سستی می‏نهد ، اقدام به ازدواج كنند و در این‏ موقع زن را فقط برای فرزند زادن و احیانا برای خدمتكاری و كلفتی بخواهند ، و ثانیا پیوند ازدواجهای موجود را سست می‏كند و سبب می‏گردد به جای‏ اینكه خانواده بر پایه یك عشق خالص و محبت عمیق استوار باشد و هر یك‏ از زن و شوهر همسر خود را عامل سعادت خود بداند بر عكس به چشم رقیب و عامل سلب آزادی و محدودیت ببیند و چنانكه اصطلاح‏ شده است یكدیگر را زندانبان بنامند 
وقتی پسر یا دختری می‏خواهد بگوید ازدواج كرده‏ام ، می‏گوید برای خودم‏ زندانبان گرفته‏ام . این تعبیر برای چیست ؟ برای اینكه قبل از ازدواج‏ آزاد بود هر كجا بخواهد برود ، با هر كس بخواهد بر قصد ، بلاسد ، هیچكس‏ نبود كه بگوید بالای چشمت ابرو است . ولی پس از ازدواج این آزادیها محدود شده است ، اگر یك شب دیر به خانه بیاید مورد مؤاخذه همسرش قرار می‏گیرد كه كجا بودی ؟ و اگر در محفلی با التهاب با دختری بر قصد ، همسرش به او اعتراض می‏كند . واضح است كه روابط خانواده در چنین سیستمی‏ تا چه اندازه سرد و سست و غیر قابل اطمینان است . بعضی‏ها مانند برتراند راسل پنداشته‏اند كه جلوگیری از معاشرتهای آزاد صرفا به خاطر اطمینان مرد نسبت به نسل است ، برای حل اشكال ، استفاده‏ از وسائل ضد آبستنی را پیشنهاد كرده‏اند ، در صورتی كه مسأله ، تنها پاكی‏ نسل نیست . مسأله مهم دیگر ایجاد پاكترین و صمیمی‏ترین عواطف بین زوجین‏ و برقرار ساختن یگانگی و اتحاد كامل در كانون خانواده است . تأمین این‏ هدف وقتی ممكن است كه زوجین از هرگونه استمتاع از غیر همسر یا همسران‏ قانونی چشم بپوشند ، مرد چشم به زن دیگر نداشته باشد و زن نیز در صدد تحریك و جلب توجه كسی جز شوهر خود نباشد ، و اصل ممنوعیت هر نوع‏ كامیابی جنسی در غیر كادر خانواده حتی قبل از ازدواج هم رعایت گردد 
به علاوه ، زنی كه تا اینجا پیش رفته است كه به پیروی از امثال راسل و تقلید از صاحبان مكتب " اخلاق نوین جنسی " با داشتن همسر قانونی ، عشق خود را در جای دیگر جستجو می‏كند و با مرد مورد عشق و علاقه‏ خود همبستر می‏شود ، چه اطمینانی هست كه به خاطر همسر قانونی كه چندان‏ مورد علاقه‏اش نیست وسائل ضد آبستنی به كار برد و از مرد مورد عشق و علاقه‏ خود آبستن نشود و فرزند را به ریش همسر قانونی نبندد .

قطعا چنین زنی‏ مایل است كه فرزندی كه به دنیا می‏آورد از مرد مورد علاقه‏اش باشد نه از مردی كه فقط به حكم قانون همسر او است و الزاما به حكم قانون نباید از غیر او آبستن بشود . همچنان مرد نیز طبعا علاقه‏مند است كه از زن مورد عشق‏ و علاقه‏اش فرزند داشته باشد نه از زنی كه با زور قانون به او پیوند كرده‏اند . دنیای اروپا عملا نشان داده است كه با وجود وسائل ضد آبستنی ، آمار فرزندان غیر مشروع وحشت‏آور است

استاد مطهری

منبع:

http://www.sahandsi.blogfa.com/post-998.aspx 


برچسب ها : حجاب مطهری اسلام پوشش زن مرد همسر قانون مشروع پسر دختر آرامش نهج البلاغه

نوشته شده توسط محمد سلامت در دوشنبه 27 دی 1389

نظرات ()

مطالب پیشین

جمهوری آذربایجان
حکایت لقمان حکیم !!!!
فرق "دیـــــــدن" و "نگـــــاه کردن" !!!
علائم هشدار دهنده ی بی آبی بدن
اسم واقعی بزرگان
داستان میدان تجریش...
در رثای نور
زندگینامه امام خمینی (ره)
زندگینامه امام خمینی (ره)
زندگینامه امام خمینی (ره)
ایمنی غذا
تغذیه و ورزش
زندگینامه محمدزکریای رازی (کاشف الکل)
ابوعلی سینا
والدین برای لگد زدن نیستند(یک مطلب بسیار مهم)
لیست کامل مطالب ارسالی


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ: محمد سلامت


صفحات جانبی

قرآن كریم


اَبر برچسبها
مرد جالب همسایه باطری زندگی شعر امام خمینی ترفند فردوسی پور نگاه کردن داستان قرآن تبدیل ژاپن امتحان عكس گوشی فلش فیلم موبایل دزد سیگنال لقمان پلیس ماهی معلم ایران بهشت شارژ آب بیماری تصویر پیامبر جمعه رایانه پیشگیری تلسكوپ آیه الكرسی لقمان حکیم ویندوز عطسه دیدن روزه امام دیجیتال نهج البلاغه دستگاه سرطان دریا آفتاب


Powered By mihanblog.com Copyright © 2009 by 7eha

Design By : wWw.Theme-Designer.Com


قالب وبلاگ

Free Template Blog

قالب بلاگفا

قالب پرشین بلاگ

قالب میهن بلاگ

قالب جوان بلاگ

قالب ایران بلاگ

قالب رویا بلاگ

قالب پرشین بلاگ

حرفه ای ترین قالب های وبلاگ

تم دیزاینر